
 

Page 1 

A Rebuttal 
Do Cellphones Cause Brain Cancer? by Siddhartha Mukherjee 
New York Times Magazine April 13 (on-line), April 17 (in print) 

 
Do Cellphones Cause Brain Cancer? by Siddhartha Mukherjee contain many serious 
distortions of reality.  Here is a partial list: 
1. Ignoring a Swedish cellphone & cordless phone study while emphasizing the 

Interphone study of cellphones alone. 
 

Major attention was paid to the cellphone-industry-funded Interphone Study on the 
risk of brain cancer from cellphone use only, while ignoring another large 
independently-funded Swedish studies led by Dr. Lennart Hardell on the risk from of 
brain cancer from cellphones and cordless phones. 
 

2. Interphone Study distortions: 
a. Distortion:  “Interphone recruited participants in 13 countries, ran for a decade 

and included 5,117 brain-tumor cases and 5,634 controls.” 
 
Correction:  Data collection began in 2000 and ended in 2004.  The weighted 
average time for data collection in the 13 countries was 2.6 years, not 10 years.  In 
contrast the data collection time for the Swedish Hardell studies was 6 years. 
 

b. Distortion:  “To start with, there was an apparently decreased risk of brain tumors 
in regular phone users, compared with rare users or nonusers. In other words, 
regular cellphone use seemed to reduce the risk of brain tumors. In stark contrast, 
very high cellphone use (measured as a user’s cumulative call time) seemed to 
increase the risk of a particular subtype of brain tumor. Needless to say, it is 
biologically implausible that these results are simultaneously true: how can 
regular cellphone use protect against cancer while frequent phone use increases 
risk?  To most epidemiologists, including the authors of Interphone, the results 
point to a systemic flaw in the trial.” 
 
Correction:  Given systematic flaws, the Interphone results are highly plausible.  
The numerous flaws result in a systemic under-estimation of risk.  Thus with 
“regular” users, defined as use for at least once a week for 6 months or more, we 
would not expect to find a risk. The “apparently decreased risk of a brain 
tumors,” better described as statistically significant protection from brain tumors, 
is an artifact caused by the systemic underestimation of risk.  Yet with “very 
high” cellphone use (>1,640 cumulative hours of use, or >10 years of use), the 
systemic underestimation of risk is overcome.  Which means that the risks 
reported for “very high” cellphone use, if the systemic underestimation were 
removed, would be even greater. 
 

c. Distortion:  “In a substudy of Interphone, researchers embedded phones with 
special software to track phone usage. When this log was compared with the 



 

Page 2 

“recalled” usage, there were wide and random variations: some users 
underreported, while others overreported use.” 
 
Correction:  Not stated was the conclusion of the validation (substudy) study.  
“For both number and duration of calls … light users underestimated and heavy 
users overestimated their mobile phone use. … In particular, it is expected that 
larger overestimation and random error in heavy users will lead to an 
underestimation of tumour risk in this group of users …” [emphasis added].   
 
In other words, while human memories are indeed imperfect this validation study 
suggests that the resultant error would be an underestimation of risk.  Once again, 
we see for the Interphone study, any risks that are reported can be expected to be 
even larger if recall bias was removed. 
 

d. Distortion:  During the years that the Interphone data was being collected cordless 
phone use was more prevalent than cellphone use.  The secret1

 
Correction:  The Swedish studies which treated cordless phones and cellphones as 
an exposure, re-evaluated their results by using the Interphone’s dubious method 
of treating cordless phone use as a non-exposure.  This resulted in a median 
reduction of risks of 8% compared to what the Swedish team had reported when 
cordless phone were treated as an exposure. 
 

 Interphone 
protocol requires that all subjects (cases and controls) be asked about their 
cordless phone and their cellphone use.  Cordless phones, based on cellphone 
technology, were incredulously treated as a non-exposure.  Indeed, subjects who 
used a cordless phone, but did not use a cellphone, were treated as unexposed.  
For subject, treated as exposed because they used cellphone, their additional 
exposure from cordless phone use was ignored. This too would result in an 
underestimation of risk. 

3. Experts Panel’s 2005 Review 
All 4 authors of this “Review” have been strongly associated with product 
defense. Of particular interest, whereas most science papers list funding sources, 
this paper was mute about its source of finding.  One author was (and remains), an 
employee of Exponent Inc., “one of the premier firms in the product defense 
business.”2

a. Distortion:  “In 2005, a panel of experts, including a biomedical engineer, an 
epidemiologist, a genetic toxicologist and a radiation biologist, published a 

 Besides serving as a product defense business for the cellphone 
industry, Exponent Inc. has defended the asbestos, the petroleum, the tobacco, the 
chromium, the aerospace, the beryllium, the lead, and automobile industries.  

                                                 
1 The Official Interphone Protocol never mentions cordless phones, but single country Interphone studies 
and an email from an Interphone Principal Investigator report that they were required to ask all subjects 
about their cellphone use, thus the term “secret protocol.”  
2 David Michaels (now the head of OSHA), Doubt Is Their Product, How Industry’s Assault on Science 
Threatens Your Health.   Page 47, Oxford University Press. 2008. 



 

Page 3 

review of nearly 1,700 scientific papers on the cellular effects of radiation 
emitted by phones.” 
 
Correction:  These 1,700 papers were compiled by the electrical industry’s 
professional organization, the Institute of Electrical and Electronic Engineers 
(IEEE) subcommittee, which wrote the exposure limits adopted by the Federal 
Communications Commission (FCC).  The premise of the IEEE/FCC 
exposure limits is that the only short-term biological effects from cellphone 
microwave radiation are heating (long-term effects, such as cancer are 
excluded from consideration). A large volume of science literature contradicts 
this premise (see below).   The very selection of what was included into, and 
what excluded from, this database was made by a group with an inherent 
conflict-of-interest. 
 

b. Distortion:  “In the expert panel’s 2005 review, the authors summarized the 
evidence: ‘There is little theoretical basis for anticipating that RF energy 
[from cellular phones] would have significant biological effects at the power 
levels used by modern mobile phones and their base station antennas.’” 
 
Correction:  For the IEEE subcommittee to find otherwise would require that 
they contradict their very premise on which its exposure limits are based.  As 
discussed in 3a above, the science literature contradicts the IEEE 
subcommittee’s exposure limit premise.  The BioInitiative Report lists some 
2,000 papers that found what the IEEE denies (http://www.bioinitiative.org/). 

 
4. Accusations of Fraud Is An Industry Technique to Discredit Researchers 

a. Distortion:  “The most striking study linking cellular phone radiation to DNA 
damage, published in 2005 by researchers from the Medical University of 
Vienna, has recently been embroiled in even deeper scientific controversy: 
researchers studying the data intensively have argued that the original study is 
fraudulent.” 
 
Correction:  Almost immediately when this false report appeared in Science 
Magazine, there was a report that that this was probably a spurious charge, 
“’Science’ Magazine Gets It Wrong On DNA Breaks.”  Three months later 
Science Magazine conceded they had made a mistake when a Chinese study 
found similar results. 
(http://www.microwavenews.com/docs/mwn.11(11)-08.pdf) 
 
“They speak of fraud — which did not happen — to be able to deny the 
elephant in the room.” 
 (http://www.pandora-foundation.eu/downloads/pandora_press-
release_muv_2011-01-31.pdf) 
 
The “study linking cellular phone radiation to DNA damage, published in 
2005 by researchers from the Medical University of Vienna” was part of the 

http://health.nytimes.com/health/guides/test/rheumatoid-factor/overview.html?inline=nyt-classifier�
http://www.bioinitiative.org/�
http://www.microwavenews.com/docs/mwn.11(11)-08.pdf�
http://www.pandora-foundation.eu/downloads/pandora_press-release_muv_2011-01-31.pdf�
http://www.pandora-foundation.eu/downloads/pandora_press-release_muv_2011-01-31.pdf�


 

Page 4 

European Union’s roughly $3 million, multi-center in vitro REFLEX-study of 
human cells exposed to cellphone microwave radiation.  Professor, Franz 
Adlkofer, Coordinator REFLEX-study wrote concerning these false 
allegatioins, “Within the REFLEX-Study which was planned and coordinated 
by me and financed by the European Union from 2000 to 2004 it was shown 
by the participating research group of Prof. Hugo Ruediger at the Medical 
University of Vienna (MUV) that mobile phone radiation owns the potential 
to damage the genome of isolated human cells. About four years after the 
completion of the study Prof. Wolfgang Schuetz, the rector of the MUV and 
Prof. Alexander Lerchl, head of the Committee for Non-ionizing Radiation in 
the German Commission on Radiological Protection, all of a sudden claimed 
that these findings would with the highest probability be the result of scientific 
misconduct and should, therefore, be removed from the scientific literature. 
This absolutely unfounded allegation has in the meantime been rejected by 
two commissions for scientific integrity. It can now be taken for sure that the 
two gentlemen pursued the goal to most elegantly destroy unpleasant 
scientific data by slandering in the interest of the mobile phone industry.” 

 
L. Lloyd Morgan 
Senior Research Fellow 
Environmental Health Trust 

 
 


